PODNIESIENIE DOSTĘPNOŚCI STRONY INTERNETOWEJ CZ. 3

Po lewej fragment strony w dark mode, po prawej dla porównania jasny tryb

Zacznijmy od podstaw – czym jest dark mode?

Dark mode jest układem kolorystycznym, który charakteryzuje się użyciem mniejszej ilości jasnych kolorów. Zazwyczaj podstawą jest ciemne tło z jasnym tekstem, jasnymi ikonami itp.

Co daje użycie Dark Mode?

Po pierwsze – zmniejszenie zużycia energii. Oczywiście, jeśli mówimy o odpowiednich wyświetlaczach. Przykładowo, jeśli jesteś właścicielem urządzenia z systemem OLED lub AMOLED, z pewnością zaoszczędzisz.

Po drugie –  łatwiejsze czytanie w ciemnym pomieszczeniu. Jednak tu też jest małe ale – osoby z astygmatyzmem mogą odbierać gorzej jasny tekst na ciemnym tle.

Po trzecie – od wieki wieków używasz monitora z lampą kineskopową, jedyne co znasz to ciemna linia komend i jak już włączysz swój najnowszy smartphone, razi Cię niemiłosiernie 🙂

Czy możemy uznać za dodanie trybu ciemnego jako podniesienie dostępności strony internetowej?

Wspomogę się tutaj cytatem:

“The power of the Web is in its universality.
Access by everyone regardless of disability is an essential aspect.”
Tim Berner-Lee, W3C Director and inventor of the World Wide Web

Jeżeli zwiększymy uniwersalność poprzez dodanie trybu ciemnego i chociaż jeden z naszych czytelników na tym skorzysta, to zdecydowanie mogę stwierdzić, że tak – wprowadzenie tego trybu zwiększa Accessibility.

Dodam tylko jeden warunek: pozwólmy użytkownikom swobodnie zmieniać tryby i nie wymuszajmy użycie tylko jednego z nich.

Jeśli jesteś użytkownikiem WordPressa, polecam wtyczkę WP Night Mode. Dość prosta w użyciu, w moim przypadku spowodowała jedna małą niedogodność – w dark mode zniknęło hamburger menu na widokach mobilnych 😀 Trochę grzebania w CSSach i mam teraz nowe, lepsze, czerwone menu!

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *